ja hartje

Missie, visie en kernwaarden

JA, hier staan wij voor

Met kleinschalige, persoonlijke en preventieve zorg en activiteiten voor een zinvolle dag, komen wij sinds 1333 op voor ouderen, kwetsbaren en hun omgeving. We gebruiken de kennis en ervaringen uit onze rijke historie, maar zijn ook flexibel genoeg om vernieuwend te blijven. Daarom zeggen we: Joris Zorg, klopt sinds 1333.

De Raad van Bestuur heeft de leiding over Joris Zorg en legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht houdt integraal toezicht op het beleid van de Raad van Bestuur en de algemene gang van zaken binnen Joris Zorg. Uitgangspunten voor toezicht houden liggen onder meer vast in de Zorgbrede Governancecode 2022, het kader voor bestuur in de zorgsector en de strategische koers van Joris.

De Raad van Toezicht van Joris Zorg heeft, gekoppeld aan de eisen die de Governance Code 2022 hierin stelt, afgesproken dat de voorzitter Raad van Toezicht toetst op uitgaven Raad van Bestuur, en of aan de naleving conform de eisen is voldaan. De onkosten zijn transparant inzichtelijk en kunnen bij opvraag door relevante derden ingezien worden. Vanzelfsprekend wordt ook rekening gehouden met diverse andere wetten en relevante regelgeving waaronder de Wet op de ondernemingsraden en de Wet medezeggenschap cliënten zorginstelling.

Alle beschikbare jaardocumenten inclusief bijlagen en aanvullende vragen zijn te vinden via de landelijke database  (Vul bij instellingsnaam ‘Joris' in, bij plaats ‘Oirschot’ en geef het gezochte verslagjaar op).

In het kader van maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie verantwoordt Joris Zorg jaarlijks openbaar welke kosten door de Raad van Bestuur zijn gemaakt ten behoeve van de uitoefening van zijn functie. Joris Zorg geeft hiermee uitvoering aan artikel 6.5.4 uit de Governancecode Zorg 2022. 
Hieronder het onkostenoverzicht: 

•          Reis en verblijf      € 1.221,48
•          Representatie       €   183,69
•          Vergoeding VOG  €     33,85 
•          Parkeerkosten      €    44,50 

Extern toezicht    

Als organisatie voor wonen, welzijn en zorg heeft Joris Zorg te maken met een veelheid aan externe toezichthouders. De overheid en de politiek zijn grondwettelijk verantwoordelijk voor kwalitatief goede, veilige, doelmatige en betaalbare zorg in Nederland. Publiekrechtelijke toezichthouders vervullen deze verantwoordelijkheid. Zorg specifiek gaat het daarbij bijvoorbeeld om de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd, de Nederlandse Zorgautoriteit, Autoriteit Consument en Markt, de Voedsel- en Warenautoriteit, de NVTZ, provincie, gemeenten, brandweer en GGD.
De Belastingdienst en de Arbeidsinspectie zijn voorbeelden van niet zorg-specifieke toezichthouders.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt toezicht op de kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid van de zorg. Daarnaast bewaakt zij de rechten van patiënten en cliënten. Vanuit de toezichthoudende rol worden inspecties uitgevoerd op locatie. De inspectierapporten hiervan zijn op naam van de locatie te vinden op de website van IGJ.

Medezeggenschap en adviesraden

Joris Zorg hecht veel waarde aan medezeggenschap en inspraak van cliënten, mantelzorgers en medewerkers. Binnen onze formele medezeggenschapsorganen denken en praten zij mee en adviseren zij ons over het te voeren beleid.

Inspraak, samenspraak en tegenspraak is formeel georganiseerd in de vorm van een cliëntenraad, ondernemingsraad en verpleegkundigen adviesraad (VAR). Deze worden vroegtijdig meegenomen in de voorgenomen besluitvorming. Dialoog vindt open en transparant plaats en er is voldoende ruimte voor initiatieven en bespreekpunten van de raden zelf. In de jaarlijkse Radendag met rvb, MT, rvt, OR en CR worden strategische thema’s besproken. Daarnaast wordt de statusupdate over de jaardoelen gegeven en is er ruimte voor inbreng op de nieuwe jaardoelen. De Raad van Bestuur start in 2025 met accreditatie bij de NVZD. In de OR en CR wordt regelmatig stilgestaan bij de onderlinge samenwerking en hoe vorm wordt gegeven aan inspraak en tegenspraak.

Medezeggenschap cliënten

Joris Zorg heeft als zorgaanbieder een gesprekspartner die de kans biedt om de zorg beter af te stemmen op de behoefte van onze cliënten: de cliëntenraad.

De cliëntenraad is een groep mensen die de gemeenschappelijke belangen van cliënten van Joris Zorg behartigt. Elke zorgaanbieder moet een cliëntenraad hebben. Dat is geregeld in de Wet Medezeggenschap cliënten zorginstellingen.

De zeggenschap van cliënten in de zorg is het belangrijkste doel van de cliëntenraad. Daarom is het belangrijk te weten wat de cliënten die vertegenwoordigd worden, belangrijk vinden: wat hebben zij nodig om hun leven te kunnen leiden zoals zij dat willen? Wanneer vinden zij hun leven zinvol? En van daaruit adviseert de cliëntenraad over ontwikkelingen in de instelling.

Iedere locatie van Joris Zorg heeft een verwantencommissie. Onderwerpen die hier aan bod komen zijn locatie specifiek. Het gaat dan bijvoorbeeld om de huisregels, maaltijden, gezondheid, hygiëne, geestelijke verzorging, maatschappelijke bijstand, recreatiemogelijkheden en ontspanningsactiviteiten.

Het jaarverslag van de cliëntenraad vindt u hier. Aanvullend hierop heeft de CR in 2024 het speerpunt “vermijden van afkortingen en vakjargon”, wat gestimuleerd wordt door het uitreiken van een bokaal.

Ondernemingsraad

De medezeggenschap van de medewerkers van Joris Zorg is geregeld via de Ondernemingsraad (OR) conform de Wet op de ondernemingsraden. De Raad van Bestuur overlegt maandelijks met de OR over lopende aangelegenheden.

De Ondernemingsraad beschikt over diverse rechten. Buiten de wettelijke rechten kan de OR bij belangrijke kwesties de achterban raadplegen. Bijvoorbeeld als de Raad van Bestuur voorstelt om arbeidstijden of de pensioenregeling aan te passen. 
Het jaarverslag van de ondernemingsraad vindt u hier.

Verzorgende en verpleegkundige adviesraad

De VAR houdt zich bezig met de professionele ontwikkeling van het vakgebied ‘verpleging en verzorging’ en geeft daarmee mede invulling aan professionele zeggenschap. De VAR  bestaat uit verpleegkundigen en verzorgenden die gevraagd en ongevraagd advies geven over zorginhoudelijke zaken. De VAR richt zich specifiek op de beroepsgroep ‘verpleging en verzorging’. Zij adviseert vanuit de zorginhoudelijke kwaliteit.

De VAR draagt bij aan:

•          Verbetering van de kwaliteit van zorg voor bewoners en cliënten.
•          Een beleid dat beter aansluit bij de professionele beroepsuitoefening.
•          Een grotere betrokkenheid van de zorgprofessionals bij de koers van de organisatie.
•          Verbreding van het draagvlak binnen de organisatie voor nieuw beleid.

De adviesraad heeft als doel een positieve bijdrage te leveren aan beleidsontwikkeling en uitvoering op het terrein van kwaliteit en zorg, veiligheidsmanagement en professionele ontwikkeling van de verzorgende en verpleegkundige beroepsgroep. In 2025 ligt de focus van de VAR op professionele zeggenschap.
Het jaarverslag van de VAR vindt u hier.
 

Tekst laatst gewijzigd: 26-3-2025